top of page

NEXT GEN Tennis


Zondag zag ik de musical Fiddler on the Roof. Vader Tevye (Thomas Acda) begint het verhaal met uit te leggen dat het vasthouden aan tradities een manier is om de gemeenschap waarin hij met zijn gezin leeft in stand en tevreden te houden. Gedurende het verhaal moet hij echter toch afstand nemen van een aantal van zijn overtuigingen en de bijbehorende tradities. De wereld om hem heen is in verandering en zijn dochters zijn van een volgende generatie, die toch weer net iets anders tegen de wereld en het leven aankijkt. Tevye beweegt mee, zij het met gezonde tegenzin. Hij balanceert als de violist op het dak tussen alles wat hem geleerd is en de liefde voor zijn dochters. Bij de eerste twee dochters buigt hij nog mee in hun partnerkeuze, bij de derde breekt hij; hij kan geen goedkeuring geven aan een huwelijk met haar geliefde.

Deze week worden in het proftennis de Next Gen ATP Finals gespeeld met allerlei nieuwe regels. Sets gaan maar tot vier games, bij deuce wordt direct een winnend punt gespeeld, een net service die invalt telt gewoon. En dat is nog maar een greep uit de aangepaste regels van dit experimentele format.

Ook voor fanatieke recreanten zoals ik zijn er de afgelopen jaren al wat regels veranderd door de KNLTB. Veel competitievormen worden volgens het zogenaamde “compact spelen” afgehandeld. Een derde set wordt vervangen door een super-tiebreak, en ook hier speel je bij deuce direct een winnend punt.

Ik vind tennis echt een fantastisch leuk spelletje om te spelen en om naar te kijken. Ik heb vele uren op de baan en achter de beeldbuis doorgebracht, gefascineerd door alle aspecten van dit balspel. Ik zat dan ook niet te wachten op nieuwe regels.

Maar ik wil geen oud wijf zijn en net als Tevye te lang vasthouden aan tradities die hun langste tijd gehad hebben. Dus neem ik mij voor om met een open blik te gaan kijken naar die Next Gen Finals.

Dat heb ik een hele middag gedaan. Er waren een paar vermakelijke dingen te zien. Doorspelen bij een netservice vind ik bijvoorbeeld wel een goede uitvinding, Hier wordt van de retourneerder immers extra handigheid en snelheid gevraagd. Amusant was ook dat Hawkeye de lijnrechters vervangt en de calls maakt. Op elke lijn doet ie dat echter wel met een andere stem. Blijkbaar wilde men de kijker toch het idee geven dat er mensenwerk aan te pas kwam? Vreemd, maar ik moest er wel om lachen.

Maar voor het overige zijn mijn bevindingen niet zo positief. Mijn ervaring is dat juist wedstrijden die lang duren het leukst zijn om naar te kijken. De games waarin het veelvuldig deuce staat zijn altijd de games die de spanning in de wedstrijd brengen, die mij als kijker zo’n wedstrijd in zuigen. In dit format zag ik het spel wel, maar miste de beleving van een wedstrijd.

Het sluit daarentegen wel uitstekend aan bij de zap-cultuur van vandaag de dag. Op geen enkele manier wordt je uitgedaagd echt geboeid te raken. Het zijn beeld- en soundbites, panklare brokken. Maar scenes uit een Hitchcock film kun je toch ook niet terugbrengen tot het beeld van het slachtoffer, het gaat toch om de spanning die aan de misdaad vooraf gaat?

Ben ik daarmee een Tevye die te lang aan de tradities wil vasthouden? Ik weet het niet. Zijn dochters wilden graag de tradities omver werpen omdat ze hun hart wilden volgen. Daarop volgt Tevye zijn vaderhart en geeft alsnog zijn zegen aan het huwelijk van twee van de drie dochters.

In het geval van de nieuwe tennisregels ligt het wel iets anders. Niet de spelers vroegen om nieuwe regels; waren zij het geweest dan was ik vast bereid verder mee te buigen. De televisiezenders die geld willen verdienen aan de sport zijn hier echter degenen die aan de knoppen draaien. “Rechtenhouders kopen (toernooien of wedstrijden) niet aan omdat zij het moeilijk te programmeren vinden” aldus commentator John van Lottum. Hoe jammer dat de winst van televisiezenders, zelfs voor een sport die bol staat van de tradities, doorslaggevend lijkt te zijn. Ik zie het nog een tijdje aan, maar het zou voor mij een breakpoint kunnen worden.

NB. Ga vooral zelf kijken naar Fiddler on the Roof (met Thomas Acda in het DelaMar Theater) en naar de ATP Next Gen Finals (Fox Sports)


Uitgelichte berichten
Kom later terug
Gepubliceerde posts zullen hier worden weergegeven.
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Er zijn nog geen tags.
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page